Site Overlay

Concorde kanskje verdens mest kjente fly

Jeg har alltid vært opptatt av fly og flyhistorie, og jeg må innrømme at Concorde kommer høyt opp på listen min. Det å påstå at dette flyet var elsket og hatet, tror jeg stemmer ganske bra med slik folket oppfattet dette flyet.

Concorde kanskje verdens mest kjente fly

Hatet jeg sikter til, kom nok først og fremst av lydnivået som Concorde hadde. Flytypen hadde faktisk flyforbud en rekke steder, og nettopp dette hindret nok bruken og veksten av flytypen ganske så mye. Nå skal vi se på litt av historien til Concorde, og det er i alle fall sikkert at det er nok å tråle seg gjennom av historikk – så her kommer det bare en liten men allikevel viktig del av historien til det legendariske flyet.

Samarbeid mellom Frankrike og England

Det hele og fulle navnet til Concorde er Aèrospatiale-BAC Concorde, men for enkelhetens skyld så bare Concorde brukt i dagligtale. Dette var et turbojetdrevet passasjerfly av type supersonisk.Utviklingen av flyet var det franske Aèrospatiale, og britiske BAC som stod for. Første gangen flytypen var på vingene var i 1969, men ble ikke satt i ordinær rutetrafikk før i 1976.

Halverte tiden over Atlanteren

Rutene som Concorde fløy over Atlanteren, var mellom storbyene Paris og London til Washington og New York. Tiden de brukte på de transatlantiske flygningene, lå ganske nøyaktig på halvparten av hva de andre flytypene kunne klare.

Dyrt fly å utvikle

Dyrt fly å utvikle

Concorde var i drift i 27 år, noe som mange trodde ville bli mye lenger. Det ble bygget 20 fly, noe som var langt lavere enn man hadde håpet da flyet ble utviklet. Dette fikk store konsekvenser for produsentene, som led stort i forhold til økonomien i flytypen. British Airways og Air France, fikk begge betydelig pengestøtte av den engelske og franske stat – slik at fortsatt drift av det kostbare flyet ikke skulle avvikles.

Flyulykke og terrorangrep

Med alt som Concorde slet med på det økonomiske plan, så gikk flyet inn i 2000-tallet på en svært lite fordelaktig måte for fremtiden. Flytypen hadde en alvorlig ulykke i 2000, og bare ett år etter så skjedde de fatale terrorangrepene i USA 11.september 2001.Etter dette så ikke British Airways og Air France, noen annen mulighet enn å avvikle driften av Concorde. Etter terrorangrepene i 2001, havnet hele flybransjen i en dyp og alvorlig krise – som også rammet Concorde veldig hardt. 26.november 2003 så gikk den siste Concorde i rute over Atlanteren.

Suveren teknologi

Selv om det begynner å bli mange år siden Concorde ble utviklet, finnes det den dag i dag mye av den samme teknologien i moderne fly verden over. Det betyr at utviklingen av flyet, slett ikke var bortkastet og at flyet var forut for sin tid på mange måter.

Senere skal vi se mer på flyet og historien, for det var nemlig ikke bare over Atlanteren at flyet ble brukt. I perioder ble det også brukt i flygninger til og fr Asia, men heller ikke her ble det noe suksess blant annet på grunn av restriksjoner i en del land.