Site Overlay

Oppfinnelsen av flyet – De store sivile flyene

Det er alltid spennende å vite opprinnelsen til ting, hvor det hele startet – og ikke minst hvem som stod for bragder og milepæler. Vi har jobbet med historien til flyvemaskiner en stund, helt fra glideflyene på slutten av 1800-tallet – og begynner å nærme oss vår egen tidsalder.

Denne artikkelen kommer hovedsakelig til å handle om, de mest kjente sivile flytypene etter den siste verdenskrig. Vi skal bare ta en rask tur innom krigen, siden mye av det som skjedde under siste krig – faktisk skulle bety mye for den sivile luftfarten etter krigen.

Utvikling av store bombefly

Utvikling av store bombefly

Krigen startet med de såkalte biplan-maskinene, og innen krigens slutt så hadde mange land skaffet seg jetjagere. Man forstår da hvor raskt utviklingen gikk, og under krigen kom også de store bombeflyene på vingene.Med produksjonen av de store bombeflyene, og ikke minst kunnskapen om det å lage jetmotorer – så var flyfabrikkene klare for produksjon av store sivile passasjerfly etter krigen.

Boeing 747

Det er mange sivile flytyper jeg kunne trukket frem, men jeg velger altså Jumbojet – som har det egentlige navnet Boeing 747. Frem til Airbus A380 kom på 2000-tallet, så var Jumbojet verdens største passasjerfly. A380 skal vi kommer mer tilbake til senere, men først skal vi tilbake til slutten av 1960-tallet.

4 motorer og pukkel

I tillegg til størrelsen på flyet, er Jumbojet lett å kjenne igjen med sin pukkel – som er over nesepartiet på flyet. Den har også 4 motorer, men dette er ikke enestående kun for denne flytypen. De brukes også som rene transportfly, og opererer stort sett over hele verden. Den første utgaven av flyet, hadde sin første flyvning allerede i 1970. Men det har kommet mange utgaver av Jumbojet opp gjennom årene, og mange selskap har denne modellen i sin flåte den dag i dag. Når flytypen kom i 1969/1970, var det faktisk 2,5 ganger større enn Boeing 707 – som frem til dette året hadde vært det største sivile passasjerflyet.

Spådd et kortvarig liv

Spådd et kortvarig liv

Svært mange mente at Boeing 747 ikke ville ha livets rett særlig lenge, dette fordi man hadde en sterk tro på at supersoniske fly snart ville ta over trafikken. Dette skjedde ikke, eller i alle fall i veldig liten grad. Concorde er et supersonisk fly, og vi vet jo at dette nå er ute av trafikk for mange år siden.

Tall fra september 2018, viser at Boeing har produsert nesten 1600 fly av denne typen – og det er ikke noe som tyder på at Jumbojet vil utfases på enda en del år.

Militært bruk

Det er ikke bare den sivile luftfarten som benytter Boeing 747, Air Force One som er flyet til USA sin president – er også en Jumbojet. NASA bruker også flytypen til og frakte romferger, et noe spesielt syn der den kommer med en romferge ovenpå flykroppen.

Vi er ikke helt ferdig med denne gamle sliter `n enda og neste artikkel skal ta for seg resten av historien til Jumbojeten – og ikke minst Airbus sin A 380.