Site Overlay

Sykkel – en gammel oppfinnelse med stort potensial

Det er ingen hemmelighet at vi mennesker slipper ut så mye klimagass at det får konsekvenser for klimaet på jorda. Men det var nok ikke det oppfinnerne av sykkelen tenkte på da de fant den opp lenge før den spanske inkvisisjonen. Selv om man opplevde den lille istiden i 1850-årene, var og ble sykkelen et fremkomstmiddel de fleste fikk et forhold til. Den som hadde en sykkel ble ansett som moderne, rik og velstående. I denne tiden ble transport en viktig faktor i en mer industrialisert verden, og man så framvekst av både tog, biler og store motoriserte skip. Men det som er bra med sykkelen er jo at den ikke slipper ut noen form for drivhusgass, så derfor har den et stort potensial den dag i dag.

Utviklingen av sykkelen

Sykkelen har noen fellestrekk som fortsatt er gjeldende. Den består av en ramme og har to hjul, en kjede som drivverk og et styre. Men bortsett fra det er mye forandret. I starten var det viktig at sykkelen hadde robuste dekk og en ramme av stål. Dette gjorde den ganske tung. Senere ble det eksperimentert med store for –og bakhjul, noe vi lett kan se på den såkalte velosipeden. Sykkelen ble å se mye mer i trafikkbildet, sammen med hestekjerrer, biler og andre fartøy. Nå kunne folk komme seg raskt fra hjemmet og jobben, på butikk og andre ærend. Men de store hjulene gjorde sykkelen utrygg. Derfor ble en sykkel med bakhjulsdrevet kjede og like store hjul laget.

Spesielle sykler

Velosipeden, ofte kalte veltepetter, er lett å kjenne igjen da den har et gedigent forhjul. Dette var for å øke omdreiningspotensialet og dermed farten til sykkelen. Men det finnes også mange andre spesielle sykler:

  • Etthjulssykkel er som ordet forteller en sykkel med kun ett hjul. En slik sykkel brukes mer i underholdningssammenheng, og anvendes ved at pedaler er festet direkte i navet. Å sykle på en slik krever enda mer balanse og konsentrasjon enn en vanlig tohjulssykkel.
  • En trehjulssykkel har ofte et hjul foran og to bak. Det er vanligvis barn som bruker trehjulssykler, av den enkle grunn at de skal lære seg å beherske den uten fare for velt. Disse er vanlige å se i barnehager og parker.
  • En sparkesykkel har vanligvis to hjul, men i stedet for å trå, står man på et brett i midten hvor man kan få fart ved hjelp av å sparke foten i underlaget. Sparkesykler, og spesielt den elektriske varianten vi ser i dag, er svært populær blant ungdom, men dog ganske kontroversiell.
Veltepetter
Veltepetter

Sykler i dag

I dag fins det mange typer av sykler. Det aller siste er el-sykler, altså en sykkel som drives av en elektrisk motor, eller i kombinasjon med pedalføring. Syklene utvikles til det den skal brukes til, så om man elsker å sykle ned bratte fjell, kan man kjøpe seg en downhillsykkel, og vil man sykle fort på en landevei, er race-sykkel tingen. Vil man sykle fort i bygatene er det mange som velger en fixie, mens sykling i skog og mark best lar seg gjøre med en terrengsykkel. Fatbike er perfekt for sykling i snø.

Framtiden til sykler

Det er lett å se for seg sykkel i mange år fortsatt. Det satses på egne sykkelveier og sykling har blitt en folkeidrett foran flere andre. El-sykler er noe alle vil ha, fordi de kan komme seg lenger på kortere tid. Men kanskje skal vi se enda lenger. Kanskje kan vi få egne busser og lastebiler drevet av pedalkraft, der interntransport i byer spesielt kan dra nytte av sykler med opplagringsplass.